reklama

Zbastardená reč

(alebo experimentálne základy Slovotvorby a slovičkárenia) V neviazaných rozhovoroch sa niekedy stane,že komusi vypadne z huby nejaký ten čechizmus(dnes už môže aj amerikanizmus a trebárs i swahilizmus,ale na ten čechizmus sú podaktorí viac hákliví).A zvyčajne ako napotvoru sa v okruhu diškurujúcich(v nejakej dobre vyúdenej putike) nachádza osôbka,ktorú takéto slovo privádza do nepríčetnosti.Taká figúrka príde k dotyčnej osádke celá napaprčená a rozhorčená ,pomaly s penou u huby a začne s karhaním: „Ako môže niekto takto przniť našu materinskú reč,nemáme dosť vlastných slov...“a nápodobné vypreparované rečičky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Možnože to bude nejaký zneuznaný lingvista typu SAV,alebo už dobre naštiepaný -ako tatranské drevo-korheľ,alebo nejaký zarytý národovec,alebo...alebo od každého rožku trošku.Naozaj nemám nič proti čistote jazyka,ale netreba to vybičovať do extrémov.Veď koľkože má slovenčina takých svojich echt slovíčok?Množina našej slovnej zásoby je zjednotením gréčtiny,latinky,hebrejčiny,nemčiny,samozrejme maďarčiny a,áno,aj keď nám je to proti srsti,i češtiny.Ruština a ostatné slovanské jazyky je iná kapitola.A čo je v prieniku tohto bybolónu?Tam budú asi korene staroslovienčiny.Ja sa takisto niekedy prichytím,že nevdojak keď si dám hubu na špacír,výkĺzne mi z nej,nie práve to kóšer slovíčko aké by tam patrilo.Lenže,čo s tým robiť,ak akurát ono dá ten šmrnc celej vete.Pozrite sa,moja mladučká šedá kôra mozgová sa formovala v období,keď farebná obrazovka TV prijímača bol rýdzi futurizmus a vystačili sme si s dvoma vysielacími kanálmi.Slovenská filmová tvorba 'málinko' pokrivkávala za českou a mňa,ani neviem ako,dostávali české veselohry a filmy do nirvány.Spolu s bratom sme dokonca vedeli niektoré scény odrapotať spamäti aj o polnoci.A tá moja tabula rasa(šedá kôra mozgová) sa skrúcala a zvŕtala pod touto taktovkou českej veselohry.Neskôr,po povýšení zo stavu analfabetského do stavu gramotného som si pričuchol ku knižkám-najprv to boli –neodškriepiteľne- slovenské,ale v otcovej knižnici som vysnoril toť opäť-čuduj sa svete-české klenoty písomné(Haškov Švejk ma úplne opantal).Odtiaľ pramení aj môj verbálny prejav líznutý štipkou čestiny(zasa to až tak nepreháňam),určité kozmetické úpravy vykonala škola,lenže v konečnom dôsledku som to bol ja a moje najbližšie okolie,ktoré ho dostalo na dnešnú úroveň.Preto sa nemienim biť do pŕs akú mám čistokrvnú slovenčiny,dobre,môj verbálny prejav je zmeska,ale viem ju dávkovať vždy v správnom pomere,aby mi ľudia porozumeli.A v noci si niekedy namiesto rátania ovečiek,vymýšľam len-tak pre seba nové slová,alebo zvraty...Tak je to moji drahí súkmeňovci,vyrábať slová je drina.Dôležité je,čo v našich mysliach, to či ono konkrétne vypovedané slovo vyvolá.Už aj mne začína pomaly svitať,keď uvažujem silnejšie nad vetou z knihy Genesis:Na počiatku bolo slovo...

Oto Steinhubl

Oto Steinhubl

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Insitný filozof a večný hľadač pravdy.Žiadny umelec,iba čistý remeselník písma.Umenie je dar od Pána boha Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu